Efectele ecranelor electronice și detoxifierea digitală
23 decembrie 2016
Caracteristici masculine și feminine
25 decembrie 2016

Formarea dependențelor la copii și adulți

Cuvinte cheie

Adicție, sistemul limbic, cortexul prefrontal, dopamină, controlul impulsurilor, factori declanșatori, televizor, internet, Facebook

 

Contextul modulului

Copiii de astăzi au mult mai multe cauze de a fi dependenți decât cei de acum 20 de ani. Societatea de consum le pune cu ușurință la dispoziție noi forme de adicții: de televizor, jocuri pe calculator, smartphone, filme xxx, Facebook, muzică, mâncare, shopping dar și forme mai subtile precum dependențele emoționale: nevoia de fi la curent cu noutățile, de a te compara cu ceilalți, de a fi admirat, de a căuta senzații tari, de a te distra. Părinții de cele mai multe ori observă că ceva se întâmplă cu copilul lor, însă nu își pot explica cum s-a ajuns aici.

De cele mai multe ori părinții condamnă obiceiul sau substanța care dă dependență, anturajul sau chiar pe însuși pe copilul respectiv, însă de cele mai multe ori mecanismul de apariție al dependenței are legătură cu părinții înșiși și cu o lipsă emoțională a copilului. Fie că autoritatea părinților lipsește sau dimpotrivă, este prea severă, fie că atmosfera din casă este permanent tensionată, fie unul dintre părinți lipsește, fie că sunt oricare alte disfuncționalități interioare familiei, acestea pot duce la un copil a cărui nevoie de afecțiune, acceptare și susținere este foarte mare. Din cauza aceasta, el se poate simți neiubit, nevalorizat, cu o stimă de sine redusă, cu probleme de integrare în grup, de comunicare, cu lipsa sensului în viață și a propriei utilități. Mecanismul de apariție a dependențelor are de cele mai multe ori un declanșator emoțional din cele prezentate anterior, care duce la apariția unei nevoi sau dorințe, ce duce la o căutare în jur a unui înlocuitor ajungând astfel la consumul de substanțe, obiecte, programe etc, care îi oferă senzația de umplere a golului interior dar care întotdeauna după ce se termină aduc în sufletul copilului sentimentul neplăcut de vină, rușine, dezgust, tristețe. Ajuns în acest punct, care uneori duce și la depresie, copilul își amintește de obiectul care i-a adus plăcere și cercul vicios se reia, astfel încât este o chestiune de puțin timp până la instalarea completă a dependenței.

Modulul își propune să arate participanților care este mecanismul de la baza oricărei dependențe și să prezinte care sunt formele cele mai răspândite de dependențe moderne: de televizor, internet, Facebook, pornografie, mâncare, astfel încât părinții să fie mai bine pregătiți în a ști cum să gestioneze situațiile din familiile lor.

 

Obiectivele modulului

  • Familiarizarea participanților cu modul de funcționare a creierului (sistemul limbic și cortexul prefrontal)
  • Definirea adicției
  • Prezentarea tipurilor de dependențe moderne (mâncare, TV, internet, Facebook, pornografie)
  • Oferirea de recomandări în vederea gestionării dependențelor

 

Ce oferă părinților acest modul?

  • Participanții vor afla care este modul comun de apariție al oricărei dependențe astfel încât vor putea înțelege mai bine ce se întâmpla cu anumite obiceiuri compulsive pe care le pot avea, dar mai ales vor înțelege mai bine comportamentul propriilor copii
  • Participanții vor afla statistici și informații relevante pentru fiecare formă de dependență modernă, astfel încât vor putea evalua mai bine propria lor relație sau a copilului cu respectivele surse de dependențe și de aici să își schimbe comportamentul (de exemplu în legătură cu televizorul, jocurile pe calculator și Facebookul)

 

Structura și durata

Modulul durează 3 ore, cu pauză de gustare după prima oră și jumătate.

În prima parte se vor prezenta la PowerPoint informații teoretice și după pauză vor urma exerciții de învățare experențială, în care participanții vor putea dialoga și împărtăși propriile experiențe.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *